Referencehistorie fra N.C. Nielsen

Foråret 2018 gik N.C. Nielsen A/S i luften med et nyt ERP-system, leveret af JMA A/S. Processen og dialogen op til, undervejs og efter har været forbilledlig, lyder tilbagemeldingen fra den danske maskinleverandør


“Et strømlinet, fleksibelt og effektivt ERP-system, der forbinder vores brede vifte af processer, er en kerneingrediens i opskriften på vores mangeårige succes og væk

Sådan lyder det fra Carsten Bach Pedersen, it og økonomichef hos N.C. Nielsen, der er den største danske leverandør af maskiner til intern transport i alt fra lagre til produktionshaller.

”Vi ønsker at være helt forrest, når det gælder digitale løsninger,” fortæller Carsten Bach Pedersen og slår fast, at valget af ERP-system er en af virksomhedens vigtigste strategiske beslutninger.

 En kvalificeret dialog

”Da vi valgte at implementere JMAs DSM system, der er baseret på Microsoft Dynamics NAV, var vi meget omhyggelige med at finde den mest overbevisende løsning. Vores første skridt var at gennemgå hele vores forretning for at konkretisere ønsker og behov. Herefter sonderede vi markedet, og i 2015 valgte vi at arbejde videre med JMA.”

Carsten Bach Pedersen forklarer, at det var den uhyre kvalificererede dialog med JMA, der bekræftede virksomheden i, at netop JMA ville og kunne udvikle en løsning, der, baseret på en standardløsning, passede til netop N.C. Nielsen:

”JMAs dybe indsigt i vores forretning har hele vejen igennem været afgørende for den gode dialog og proces. Vi har oplevet, at denne dybe indsigt gælder både udviklere, supportere og ledere hos JMA, og det er en egenskab, vi kun sjældent ser hos udbydere af ERP-løsninger. Samtidig er der tale om en branchespecifik standardløsning, som mange andre maskinhandlere også kører med. Netop dette betyder, at vi er flere om at bære den fremadrettede udvikling af systemet.”

Et fintmasket produkt

N.C. Nielsens produkter tæller maskiner som gaffeltruck, terminaltraktorer og specialmaskiner. Alle maskiner er konfigureret, så de passer til den konkrete kundes behov. Alt fra funktionalitet og serviceaftaler til finansieringsformer
er individuelt skruet sammen.

”En maskine fra N.C. Nielsen er et fintmasket produkt med mange add ons. Afgørende for kvaliteten er, at vi anvender et og samme ERPsystem i samtlige processer i virksomheden, det vil sige ikke kun i logistikdelen, men også når det gælder fx debitorer og kreditorer. Ligesom der er en sammenhæng mellem salg, ordrer og kreditvurdering.”

Fra tilbud til leverance

Det var den 1. februar 2018, at virksomheden gik i luften med at implementere det nye DSMsystem, og der er nu en rød tråd mellem de enkelte delprocesser i virksomheden.

”Vi har i dag ét system, hvor alt registreres, og hvor alle dele af processen spiller sammen,” slår Carsten Bach Pedersen fast og forklarer: ”Når en maskine er solgt, tager vi nu udgangspunkt i den enkelte maskine og i salgsordren. Allerede når der udarbejdes et tilbud og en ordre, arbejdes der i DSM.”

Der bliver knyttet en serviceaftale til maskinen, og der bliver koblet en finansieringsform på. Er der en anden leveringsadresse, er det også nævnt. Førhen var der tale om mere enkeltstående oplysninger.

JMA strækker sig langt

I den periode, DSM-projektet har stået på, har der været en daglig kontakt mellem JMA og N.C. Nielsen. Der har både været tale om fysiske møder, telefonmøder og kommunikation via diverse fora og projektstyringsværktøjer.

”JMA har strakt sig usædvanlig langt for at få DSM-systemet tilpasset vores behov. Organisationen har på usædvanlig vis arbejdet for os. Der har været tale om en unik dialog og et forbilledligt samarbejde,” siger Carsten Bach Pedersen, it- og økonomichef hos N.C. Nielsen.

Knaster er overstået

Det er nu et år siden, at det nye DSM er blevet taget i anvendelse hos N.C. Nielsen, og de uundgåelige konverterings- og implementeringsknaster er for længst overstået.

”Den digitale udvikling stopper imidlertid aldrig,” slår Carsten Bach Pedersen fast: ”Vi vil fortsat have fokus på at effektivisere processer og it-systemer. Der vil blive arbejdet på en yderligere finjustering og tilpasning af kalkulation og konfiguration, ligesom der kan være tale om en række add ons som for eksempel et system til rejseafregning, som JMA også leverer.”

”Vi har i dag ét system, hvor alt registreres, og hvor alle dele af processen spiller sammen”, siger Carsten Bach Pedersen, it- og økonomichef hos N.C. Nielsen.

FAKTABOKS

N.C. Nielsen A/S er den største danske leverandør af gaffeltruck, terminaltraktorer og specialmaskiner. 

Sælger primært i Danmark, men har også eksport til blandt andet Norge
og Sverige.

Kunderne er alt fra en lang række fragtmænd og havne til større og mindre industrivirksomheder.

Beskæftiger mere end 225 medarbejdere.

Kontakt:

Johnny Krogh

CEO, Salg

Telefon: +45 51 56 51 03

E-mail: jok@jma.dk

 

Profil: 

Johnny Krogh er administrerende direktør for JMA A/S. Han har været ansat i firmaet siden 1995, hvor han startede i et job som konsulent. Siden har han arbejdet med salg af DSM løsninger og senest nu også som ejer og direktør for firmaet.

Han har tidligere erfaring fra en maskinforretning i Hadsund i Nordjylland, hvor han var ansat som lagerchef og han har dermed rigtig mange års erfaring fra branchen. Idag arbejder Johnny Krogh primært med salg, i både Danmark, Norge og Tyskland. 

VI BRUGER COOKIES