Skip to main content

Skab overblik og struktur for bedre arbejdsprocesser

"Vi valgte DSM for at få overblik og få styr på alt fra lager, salg, kunder og reservedele. Vi kan bedre tage over for hinanden og se, hvad der rører sig på tværs. Det er klart, at der er forskel på dem, der sidder ude på lageret til os, der sidder i salg eller administrationen. Jo flere vi bliver jo mere struktur, har vi brug for." Camilla Sahl Andreasen, marketingchef, Conmas. Dermed gjorde det også overgangen til DSM til en nem og ukompliceret begyndelse på nye arbejdsprocesser og mere struktur i hverdagen. 

Helhedsorienteret overblik i hverdagen

Conmas, med sine i dag 11-12 medarbejdere, implementerede DSM i november 2023. Siden har deres rejse i nyt ERP-system været til stor glæde for for de fleste- for med et nyt system kommer også et helhedsorienteret overblik og effektiv styring fra lager til salg, kundebehandling og reservedele. Et overblik og en struktur, der førhen manglede i hverdagen i takt med udvidelsen og flere medarbejdere. Overgangen fra kun én sælger og én servicemontør til en større organisation krævede en bedre systematik.

"Det her med at vi kan slå op i systemet, hvilket udstyr maskinerne har m.m., det kommer til at være en kæmpe værdi i det daglige. Det sparer os både for tid og kræfter - for at sige det ligeud", siger Camilla i forlængelse heraf.

Opstart og brugervenlighed

Selvom mødet med et nyt system kan være forbundet med mange frustrationer, så har forløbet vist sig langt mere positivt hos Conmas: "Når man bliver præsenteret for det her nye system, og sidder og tænker hold op, der bliver klikket og kartet rundt, så skal man huske, uanset hvor uoverskueligt det kan se ud, når skærmbilledet åbner sig, at det virkelig er simpelt når først man selv får fingrene i det."

Særligt kombinationen med undervisning i realtid og masser af støtte fra konsulenterne i JMA har gjort at medarbejderne følte sig godt klædt på relativt hurtigt: "Det har været meget learning by doing, men med dem på sidelinjen, hvilket har fungeret supergodt." Og netop støtten fra deres nye samarbejdspartner har hjulpet på overgangen til de nye arbejdsgange internt: "Det er ikke så meget i forhold til jer, men mere den interne proces med, at vi selv nu skal huske at komme ind i systemet og kigge og gøre. Det her med, når man har været vant til arbejdsgange på én måde, og så skal ændre på dem. Men som sagt, er det noget der har fungeret supergodt," følger Camilla op med.

Fremtiden med DSM

For fremtiden ser Conmas DSM-løsningen som en langsigtet investering og planlægger at udvikle og tilpasse sig yderligere funktioner: "Det er jo klart, hvis vi følger med udviklingen, så er det også naturligt, at vi springer med på nogle af de nye ting, der løbende udvikles i og til systemet." Camilla erkender, at forandringer i arbejdsgange kan være udfordrende, men medarbejderne har vist stor villighed til at tilpasse sig. "Jeg har bestemt indtryk af at folk har jahatten på. De er ret forandringsvillige."

Denne forandringsvillighed, kombineret med ønsket om at lette flere arbejdsgange i fremtiden gør det også nemmere at se ind i integrationer som WEBMACHINES og lignende forhandlerportaler.

En pålidelig samarbejdspartner

Vigtige faktorer i samarbejdet med JMA er pålidelighed og opfyldelse af løfter. "Det vigtigste i samarbejdet har været det her med pålideligheden i systemet. Der er blevet holdt, hvad der er blevet lovet i forhold til hvad systemet egentlig kunne. Én ting er fra en opstart, hvor man sidder og snakker om det, og så til hvad der egentlig er en realitet, når det implementeres. Typisk kan man jo alt ifølge sælgeren, men i dette tilfælde er systemet ikke oversolgt," siger Camilla om samarbejdet.

Læringer fra opstarten

Skal Camilla sætte ord på nogle læringer, der er vigtige for nye kunder, der skal i gang med DSM-løsningen, så er det helt klart behovet for forberedelse og klare retningslinjer for at lette implementeringen af DSM. En klar kommunikation mellem Conmas og JMA for at kunne udveksle de nødvendige oplysninger til udviklerne. "Det her med at være obs på alle oplysninger der skal bruges. Det er jo klart at det kan udviklerne af systemet naturligvis ikke vide." 

Fakta om Conmas

Conmas er leverandør af gaffeltrucks, lifte, palleløftere, pallestablere og glasløftere, og specialister i kundetilpassede løsninger inden for entrepenør- og byggebranchen. 

I det daglige tæller de ca. 12 medarbejdere med et flertal af medarbejdere under 40 år.

 

28. april 2025

Har du overvejet, hvor meget du egentlig kunne vinde ved at digitalisere din serviceafdeling - både nu og på sigt?

Som leder af en serviceafdeling ved du om nogen, hvor krævende det er at holde styr på alle bolde i luften - serviceopgaver, montører, tidsregistrering, kontrakter. Hvis det stadig foregår manuelt hos jer, ved du sikkert også, hvor meget tid det stjæler fra det, der virkelig betyder noget: at levere god service og skabe værdi for dine kunder.

Nysgerrig på hvordan? Læs mere her

22. oktober 2024

Vi er glade for at byde velkommen til Pierre Büttner som ny CEO for vores tyske afdeling - JMA Maschinendata i Hannover. Med over 17 års erfaring inden for IT- og softwarebranchen i Tyskland er Pierre klar med friske idéer og en ny klar strategisk retning for vores kunder i Tyskland. Hans fokus ligger på innovation og tættere kunderelationer for at bringe JMA godt ind i fremtiden.

3. juni 2024

Den nye bogføringslov har sat kursen mod en digitalisering, hvilket betyder, at traditionelle metoder som regnskabsføring i Excel eller på en lap papir snart bliver fortid.