
Sådan spotter du om det er giveaway scam
På sociale medier, i e-mails eller sms'er, kan du støde på lokkende konkurrencer, der lover fantastiske præmier. Desværre er det ikke altid let at afgøre, om disse konkurrencer er ægte eller ej. Svindlere efterligner ofte virksomheders marketingkampagner for at narre intetanende deltagere. Men med en skarp iagttagelsesevne kan du lære at spotte de falske konkurrencer.
Tjek altid virksomhedens hjemmeside
Første skridt på vejen for sikre giveaway vaner er at undersøge om konkurrencen er annonceret på virksomhedens officielle hjemmeside. Manglende tilstedeværelse kan være et rødt flag, og tegn på, at konkurrencen er falsk. Undgå at klikke på links i opslag eller beskeder og søg i stedet selv efter virksomhedens hjemmeside direkte i din browser.
Er du stadig usikker efter din research, så er det bedste altid at ringe til virksomheden direkte for bekræftelse.
Verficér virksomhedens online profiler
På sociale medier som Facebook eller Instagram kan du lede efter et blåt flueben ved siden af profilnavnet. Fluebenet indikerer, at det sociale medie har verificeret virksomheden, hvilket øger sandsynligheden for, at konkurrencen er ægte. Dermed ikke sagt, at den ikke stadig kan være ægte selvom fluebenet mangler. Verificering er nemlig ikke tilgængeligt for alle - og nogle virksomheder benytter ganske enkelt ikke muligheden for det.
Hold øje med stavefejl og grammatiske fejl
Lad os lege, at du falder over en konkurrence fra JMA A/S. Du bemærker dog, at navnet på profilen er skrevet som JMAas i stedet. Her bør dine alarmklokker allerede ringe. Selvom svindlere er blevet mere sofistikerede i deres fremgangsmåde, kan fejl som denne indikere, at der er noget mistænkeligt ved konkurrencen.
Er det ikke helt nok til at dømme konkurrencen falsk, kan du også undersøge andre aspekter af profilen.
Vær nysgerrig på virksomhedens kontoaktivitet
Når du besøger profilside på sociale medier, skal du kigge efter tegn på aktivitet.
- Er siden oprettet for nylig?
- Er der kun det ene opslag?
- Er alle opslag nye eller indenfor samme periode?
En nyoprettet eller inaktiv profil kan være mistænkelig. Tjek derfor også opslagene igennem for negative kommentarer, som kan afsløre svindelnummeret, og vær opmærksom på manglende respons på kommentarer, der er til opslagene.
Herudover er det også altid en god idé, at tjekke profilens "Om" sektion på særligt Facebook og Instagram. En tom eller misvisende beskrivelse indeholdende et link til noget eksternt, kan være et tegn på, at afsenderen er falsk.
Vær særligt opmærksom på røde flag, som direkte beskeder o.l.
Red flags - røde flag, kært barn mange navne. Ikke desto mindre er der nogle, der kan skubbe til mistanken om svindelkonkurrencer. Èt af de største advarselssignaler er direkte beskeder med anmodning om udlevering af personlige oplysninger, kreditkortoplysninger eller referencer til eksterne links. Undgå interaktioner med giveaways, der foreslår den slags i bytte for en præmie.
Virkelige giveaways eller konkurrencer vil aldrig involvere, at du betaler noget for at modtage din præmie.
Et andet rødt flag, du kan kigge efter er antallet af følgere på en side. Ægte personer (kendisser) og virksomheder har som regel en loyal følgerskarre af mennesker, og dermed også sikret sig mange følgere. Har profilen derfor kun få følgere, kan det indikere en svindelprofil.
Er der omvendt mange følgere, men manglende verificering, bør du være mistænksom. Stil dig selv nysgerrig overfor følgerne.
- Ser de mistænkelige ud?
- Er profilerne inaktive?
- Er deres navne volapyk?
Så kan det være købte følgere, bedre kendte som bots, som svindleren bruger til at give et falsk indtryk af ægthed. Altså er konkurrencen ikke ægte til trods for at det syner sådan.
Afslutning
Ved at være opmærksom på disse advarselssignaler kan du beskytte dig selv mod at blive narret af falske konkurrencer. Vær altid skeptisk, hold pause og tag dig tid til at undersøge før du deltager i en konkurrence online.
Beskyt dig selv og deltag kun i konkurrencer, der rent faktisk forkæler dig frem for at forgælde dig.
Fremtidens serviceafdeling - er du klar til næste skridt?
Har du overvejet, hvor meget du egentlig kunne vinde ved at digitalisere din serviceafdeling - både nu og på sigt?
Som leder af en serviceafdeling ved du om nogen, hvor krævende det er at holde styr på alle bolde i luften - serviceopgaver, montører, tidsregistrering, kontrakter. Hvis det stadig foregår manuelt hos jer, ved du sikkert også, hvor meget tid det stjæler fra det, der virkelig betyder noget: at levere god service og skabe værdi for dine kunder.
Nysgerrig på hvordan? Læs mere her
Vi byder Pierre Büttner velkommen som ny CEO i Tyskland
Vi er glade for at byde velkommen til Pierre Büttner som ny CEO for vores tyske afdeling - JMA Maschinendata i Hannover. Med over 17 års erfaring inden for IT- og softwarebranchen i Tyskland er Pierre klar med friske idéer og en ny klar strategisk retning for vores kunder i Tyskland. Hans fokus ligger på innovation og tættere kunderelationer for at bringe JMA godt ind i fremtiden.
Er du klar til den nye bogføringslov?
Den nye bogføringslov har sat kursen mod en digitalisering, hvilket betyder, at traditionelle metoder som regnskabsføring i Excel eller på en lap papir snart bliver fortid.