
Referencehistorie fra N.C. Nielsen
Foråret 2018 gik N.C. Nielsen A/S i luften med et nyt ERP-system, leveret af JMA A/S. Processen og dialogen op til, undervejs og efter har været forbilledlig, lyder tilbagemeldingen fra den danske maskinleverandør.
“Et strømlinet, fleksibelt og effektivt ERP-system, der forbinder vores brede vifte af processer, er en kerneingrediens i opskriften på vores mangeårige succes. Sådan lyder det fra Carsten Bach Pedersen, it og økonomichef hos N.C. Nielsen, der er den største danske leverandør af maskiner til intern transport i alt fra lagre til produktionshaller.
”Vi ønsker at være helt forrest, når det gælder digitale løsninger,” fortæller Carsten Bach Pedersen og slår fast, at valget af ERP-system er en af virksomhedens vigtigste strategiske beslutninger.
En kvalificeret dialog med JMA
”Da vi valgte at implementere JMAs DSM system, der er baseret på Microsoft Dynamics NAV, var vi meget omhyggelige med at finde den mest overbevisende løsning. Vores første skridt var at gennemgå hele vores forretning for at konkretisere ønsker og behov. Herefter sonderede vi markedet, og i 2015 valgte vi at arbejde videre med JMA.”
Carsten Bach Pedersen forklarer, at det var den uhyre kvalificererede dialog med JMA, der bekræftede virksomheden i, at netop JMA ville og kunne udvikle en løsning, der, baseret på en standardløsning, passede til netop N.C. Nielsen:
”JMAs dybe indsigt i vores forretning har hele vejen igennem været afgørende for den gode dialog og proces. Vi har oplevet, at denne dybe indsigt gælder både udviklere, supportere og ledere hos JMA, og det er en egenskab, vi kun sjældent ser hos udbydere af ERP-løsninger. Samtidig er der tale om en branchespecifik standardløsning, som mange andre maskinhandlere også kører med. Netop dette betyder, at vi er flere om at bære den fremadrettede udvikling af systemet.”
Et fintmasket produkt fra JMA
N.C. Nielsens produkter tæller maskiner som gaffeltruck, terminaltraktorer og specialmaskiner. Alle maskiner er konfigureret, så de passer til den konkrete kundes behov. Alt fra funktionalitet og serviceaftaler til finansieringsformer er individuelt skruet sammen.
”En maskine fra N.C. Nielsen er et fintmasket produkt med mange add ons. Afgørende for kvaliteten er, at vi anvender et og samme ERPsystem i samtlige processer i virksomheden, det vil sige ikke kun i logistikdelen, men også når det gælder fx debitorer og kreditorer. Ligesom der er en sammenhæng mellem salg, ordrer og kreditvurdering.”
Fra tilbud til leverance
Det var den 1. februar 2018, at virksomheden gik i luften med at implementere det nye DSMsystem, og der er nu en rød tråd mellem de enkelte delprocesser i virksomheden.
”Vi har i dag ét system, hvor alt registreres, og hvor alle dele af processen spiller sammen,” slår Carsten Bach Pedersen fast og forklarer: ”Når en maskine er solgt, tager vi nu udgangspunkt i den enkelte maskine og i salgsordren. Allerede når der udarbejdes et tilbud og en ordre, arbejdes der i DSM.”
Der bliver knyttet en serviceaftale til maskinen, og der bliver koblet en finansieringsform på. Er der en anden leveringsadresse, er det også nævnt. Førhen var der tale om mere enkeltstående oplysninger.
JMA strækker sig langt
I den periode, DSM-projektet har stået på, har der været en daglig kontakt mellem JMA og N.C. Nielsen. Der har både været tale om fysiske møder, telefonmøder og kommunikation via diverse fora og projektstyringsværktøjer.
”JMA har strakt sig usædvanlig langt for at få DSM-systemet tilpasset vores behov. Organisationen har på usædvanlig vis arbejdet for os. Der har været tale om en unik dialog og et forbilledligt samarbejde,” siger Carsten Bach Pedersen, it- og økonomichef hos N.C. Nielsen.
Knaster er overstået
Det er nu et år siden, at det nye DSM er blevet taget i anvendelse hos N.C. Nielsen, og de uundgåelige konverterings- og implementeringsknaster er for længst overstået.
”Den digitale udvikling stopper imidlertid aldrig,” slår Carsten Bach Pedersen fast: ”Vi vil fortsat have fokus på at effektivisere processer og it-systemer. Der vil blive arbejdet på en yderligere finjustering og tilpasning af kalkulation og konfiguration, ligesom der kan være tale om en række add ons som for eksempel et system til rejseafregning, som JMA også leverer.”
”Vi har i dag ét system, hvor alt registreres, og hvor alle dele af processen spiller sammen”, siger Carsten Bach Pedersen, it- og økonomichef hos N.C. Nielsen.
FAKTABOKS
- N.C. Nielsen A/S er den største danske leverandør af gaffeltruck, terminaltraktorer og specialmaskiner.
- Sælger primært i Danmark, men har også eksport til blandt andet Norge
og Sverige. - Kunderne er alt fra en lang række fragtmænd og havne til større og mindre industrivirksomheder.
- Beskæftiger mere end 225 medarbejdere.
Fremtidens serviceafdeling - er du klar til næste skridt?
Har du overvejet, hvor meget du egentlig kunne vinde ved at digitalisere din serviceafdeling - både nu og på sigt?
Som leder af en serviceafdeling ved du om nogen, hvor krævende det er at holde styr på alle bolde i luften - serviceopgaver, montører, tidsregistrering, kontrakter. Hvis det stadig foregår manuelt hos jer, ved du sikkert også, hvor meget tid det stjæler fra det, der virkelig betyder noget: at levere god service og skabe værdi for dine kunder.
Nysgerrig på hvordan? Læs mere her
Vi byder Pierre Büttner velkommen som ny CEO i Tyskland
Vi er glade for at byde velkommen til Pierre Büttner som ny CEO for vores tyske afdeling - JMA Maschinendata i Hannover. Med over 17 års erfaring inden for IT- og softwarebranchen i Tyskland er Pierre klar med friske idéer og en ny klar strategisk retning for vores kunder i Tyskland. Hans fokus ligger på innovation og tættere kunderelationer for at bringe JMA godt ind i fremtiden.
Er du klar til den nye bogføringslov?
Den nye bogføringslov har sat kursen mod en digitalisering, hvilket betyder, at traditionelle metoder som regnskabsføring i Excel eller på en lap papir snart bliver fortid.