
Nyt ERP system? Hvornår er det tid at skifte?
Efter nogle år med et ERP-system vil man formentlig både have opgraderet og måske også gen-implementeret ERP-løsningen.
Man vil ofte stå i en situation, hvor ERP-løsningen ikke længere understøtter virksomhedens forretningsbehov, og der er kommet for mange "knopskydninger".
Det kan også være, at det simpelthen bare er mere økonomisk fornuftigt at investere i noget helt nyt frem for at prøve at lappe på det, man købte for mange år siden.
Hvornår er det tid at skifte ERP system?
Arbejdsprocesser
"Jeg har altid gjort det sådan, fordi løsningen har tvunget mig til det"
Hvis det er en udbredt sætning hos jeres brugere, er det på tide at se på, om jeres ERP-system understøtter jeres forretningsprocesser. Et moderne og teknisk up-to-date ERP-system skal være med til at skabe målbar værdi for virksomheden ved at være fleksibelt og tilpasset brugernes arbejdsopgaver.
Teknologisk udvikling
"Jeg kan ikke tilgå systemet, når jeg er på farten eller ude af huset"
Den teknologiske udvikling sker med lynets hast. Brug af Smartphones og Tablets har taget fart inden for de seneste år og at kunne tilgå data, mens man er på farten, er blevet en nødvendighed for at kunne udføre sit job. XML-teknologien er også noget, som gør en forskel i det daglige arbejde. Denne teknologi gør det nemmere at udveksle data til andre systemer såsom webshops, salgsportaler, leverandører etc.
Rapportering til ledelsen
"Jeg kan ikke selv udskrive de rapporter, som ledelsen har behov for"
ERP-løsninger indeholder en utrolig mængde vigtig information, som styrker ledelsen i deres daglige beslutninger. Skal man have udformet en speciel rapport til vigtige beslutninger, er det nødvendigt i mange af de ældre ERP-systemer at få bistand fra en ekstern konsulent. Det er både dyrt og besværligt. Rapportering er derfor en hyppig årsag til, at en virksomhed vælger at skifte ERP-løsning.
Tid og produktivitet
"Der går meget ekstra tid med at bruge systemet. I et nyt ERP-system vil vi kunne forøge produktiviteten væsentligt"
Det er vanskeligt at sætte kroner og ører på omkostninger for tabt produktivitet og tid. Lægger man både de hårde (licenser, opdateringer og vedligeholdelse) og de bløde omkostninger (tid og produktivitet) sammen, kan det vise sig, at et nyt ERP-system er nødvendigt, fordi de økonomiske og menneskelige fordele i form af øget produktivitet, tidsbesparelse og større omsætning er så store, at det vil være fornuftigt at skifte.
Hvilket system skal man så vælge?
Der er mange systemer at vælge imellem. Og det er svært på forhånd at vide, hvordan et ERP-system vil fungere. Vi anbefaler, at du vælger et ERP-system fra en leverandør, som kender branchen, du arbejder i og som har en forståelse for de udfordringer, du arbejder med i det daglige.
Det vil også være en fordel at vælge en leverandør, som sørger for, at din løsning opdateres automatisk i tråd med den teknologiske udvikling. En leverandør, som kan levere et system på en moderne platform, som gør det lettere for dig at rekruttere nye medarbejdere.
JMAs DSM løsning er bygget oven på en Microsoft Dynamics NAV platform, som opdateres automatisk og er med i front i den teknologiske udvikling.
DSM systemet udvikles i et tæt samarbejde med alle vores kunder. Det vil i praksis sige, at når der skabes gode ideer til systemet og nye funktionaliteter til en ny specifik kunde, så gør vi disse features tilgængelige for alle andre kunder. Dermed er ERP-løsningen altid up-to-date i branchen og omkostninger til udviklingen deles mellem alle vore kunder.
Fremtidens serviceafdeling - er du klar til næste skridt?
Har du overvejet, hvor meget du egentlig kunne vinde ved at digitalisere din serviceafdeling - både nu og på sigt?
Som leder af en serviceafdeling ved du om nogen, hvor krævende det er at holde styr på alle bolde i luften - serviceopgaver, montører, tidsregistrering, kontrakter. Hvis det stadig foregår manuelt hos jer, ved du sikkert også, hvor meget tid det stjæler fra det, der virkelig betyder noget: at levere god service og skabe værdi for dine kunder.
Nysgerrig på hvordan? Læs mere her
Vi byder Pierre Büttner velkommen som ny CEO i Tyskland
Vi er glade for at byde velkommen til Pierre Büttner som ny CEO for vores tyske afdeling - JMA Maschinendata i Hannover. Med over 17 års erfaring inden for IT- og softwarebranchen i Tyskland er Pierre klar med friske idéer og en ny klar strategisk retning for vores kunder i Tyskland. Hans fokus ligger på innovation og tættere kunderelationer for at bringe JMA godt ind i fremtiden.
Er du klar til den nye bogføringslov?
Den nye bogføringslov har sat kursen mod en digitalisering, hvilket betyder, at traditionelle metoder som regnskabsføring i Excel eller på en lap papir snart bliver fortid.