Skip to main content

Er du klar til den nye bogføringslov?

Hvorfor digital bogføring?

Inden længe vil virksomheder skulle migrere deres regnskabsprocesser til digitale regnskabsprogrammer for at overholde de nye lovmæssige krav. En opsummering fra Erhvervsstyrelsen viser, at kravet om digital bogføring bringer flere fordele med sig. Eksempelvis:

  • Strømlinede processer og nøjagtighed: Den nye bogføringslov åbner døren til en mere effektiv bogføring for virksomheder. Ved at kræve digital bogføring bliver det enklere at håndtere ind- og udgående transaktioner, foretage bankafstemninger og rapportere årsregnskab og moms. Denne digitalisering automatiserer flere af de tidligere manuelle processer og sikrer dermed større nøjagtighed og færre fejl.
  • Betragtelige administrative besparelser: En business case udarbejdet for Erhvervsstyrelsen peger på en potentiel årlig besparelse på omkring 2,9 mia. kr. for danske virksomheder. Dette udgør den mest betydningsfulde lettelse af administrative byrder i dansk erhvervshistorie og vil give virksomhederne en væsentlig økonomisk fordel.
  • Styrket sikkerhed og beskyttelse: Udover de økonomiske fordele bidrager den digitale bogføringslov også til at styrke sikkerheden omkring opbevaringen af regnskabsmateriale. Hvilket er særligt relevant i en tid, hvor truslerne mod IT-sikkerhed er stigende. Digital opbevaring giver en mere robust beskyttelse mod potentielle angreb og sikrer, at virksomhedernes data forbliver intakte og utilgængelige for uautoriserede parter.

Lad bogføringsloven lede vejen mod den fremtidige arbejdsproces

Med DSM-løsningen forbereder du dig til den kommende bogføringslov og kravet om digital bogføring. Men vidste du, at digitalisering af dine bilag ikke kun opfylder lovens krav, men også åbner op for automatisering af adskillige manuelle arbejdsopgaver?

Læs mere om automatisering af arbejdsopgaver her

Tidslinje virksomheder

 

Tidsfrister for digital bogføring

Fordi DSM-løsningen bliver betegnet som det, der kaldes ”et digitalt specialudviklet bogføringssystem”, og dermed ikke et ”standard bogføringssystem”, gælder disse krav om at ”Bogføring skal ske digitalt gældende for regnskabsåret, der begynder 1. januar 2025 eller senere”

Krav til ”et digitalt specialudviklet bogføringssystem”

Når der er tale om ”et digitalt specialudviklet bogføringssystem” som DSM, der bygger på et standardsystem, frafaldes en række af de krav, der stilles til ”standardsystemerne”. 

Få overblik over kravene her:

  • Ugentlig backup af transaktioner og bilag 
  • Automatisk at kunne fremsende og modtage elektroniske fakturaer og kreditnotaer
  • At kunne understøtte deling af data ved at gøre det muligt at generere en standardfil, som er defineret af myndighederne (SAF-T) 
  • At kunne understøtte afstemning af virksomhedens bogføring med virksomhedens bankkonto 

Hvordan overholder vores DSM kravene?

Vi har kigget nærmere på vores løsning, og fundet at du som kunde har nogle forskellige muligheder, når det kommer til overholdelse af bogføringsloven. Eksempelvis, hvis du ikke allerede har tilkøbsprodukter fra Continia, som letter din bogføringsproces væsentligt. 

Kig nærmere på de nedenstående tilkøb, som vi selvfølgelig står klar med rådgivning og sparring om, skulle behovet opstå. 

4 muligheder for tilkøb til dit nuværende DSM

  1. Hvis du er hostingskunde hos JMA, overholder du kravet om ugentlig backup
    • Du skal bruge Document Capture fra Continia til at få købsbilagene gemt elektronisk i systemet. Salgsbilag gemmes automatisk i DSM
  2. JMA udvider samarbejdet med Sproom sådan at kravet omkring elektroniske faktura og kreditnota opfyldes. Hvis du gerne vil kunne modtage disse, kan JMA tilbyde hjælp med opsætningen
  3. JMA udvikler SAF-T filen og den vil komme med i en release senere på året
  4. Vedrørende afstemning af virksomhedens bankkonti tilbyder JMA følgende to muligheder:
    • Du kan tilkøbe Statement Intelligence fra Continia - det forudsætter dog, at du i forvejen har Payment Management fra Continia.
    • Du kan bruge standard bankkontoafstemning som findes i DSM.

JMA kan tilbyde hjælp med opsætning af begge dele.

Kontakt gerne Stefan på +45 51 56 64 03 eller Johnny på +45 51 56 51 03 i salgsteamet for at få mere information om priser og muligheder for disse tilkøb. 

Hvordan får jeg hjælp og vejledning fra JMA?

Vi forstår, at den nye bogføringslov kan virke overvældende, men en ting, du ikke behøver at bekymre dig om, er dit regnskabssystem. Som DSM-kunde sikrer vi, at du holdes informeret om de seneste krav og regler og vi gør vores bedste for at hjælpe dig med at overholde den nye bogføringslov.

 

28. april 2025

Har du overvejet, hvor meget du egentlig kunne vinde ved at digitalisere din serviceafdeling - både nu og på sigt?

Som leder af en serviceafdeling ved du om nogen, hvor krævende det er at holde styr på alle bolde i luften - serviceopgaver, montører, tidsregistrering, kontrakter. Hvis det stadig foregår manuelt hos jer, ved du sikkert også, hvor meget tid det stjæler fra det, der virkelig betyder noget: at levere god service og skabe værdi for dine kunder.

Nysgerrig på hvordan? Læs mere her

22. oktober 2024

Vi er glade for at byde velkommen til Pierre Büttner som ny CEO for vores tyske afdeling - JMA Maschinendata i Hannover. Med over 17 års erfaring inden for IT- og softwarebranchen i Tyskland er Pierre klar med friske idéer og en ny klar strategisk retning for vores kunder i Tyskland. Hans fokus ligger på innovation og tættere kunderelationer for at bringe JMA godt ind i fremtiden.

3. juni 2024

Den nye bogføringslov har sat kursen mod en digitalisering, hvilket betyder, at traditionelle metoder som regnskabsføring i Excel eller på en lap papir snart bliver fortid.