DSM Business Central i 2019

Microsoft Dynamics NAV skifter navn til Dynamics 365 Business Central. Med Dynamics 365 Business Central udgår det ellers kendte produktnavn "Microsoft Dynamics NAV" og erstattes således med Microsoft Dynamics 365 Business Central. 

Det betyder, at DSM2016 bliver vores sidste version under brandnavnet Dynamics NAV og der kommer derfor ikke en version DSM2019. I stedet vil vi fortsætte under navnet DSM Business Central.

Lanceringen af det nye produktnavn Dynamics 365 Business Central har i realiteten ingen betydning for jer - vores kunder. Alt det velkendte fra Dynamics NAV-verdenen finder du også i Business Central som for eksempel funktionalitet, navigation, brugergrænseflade, rollecenter med mere. Der vil naturligvis blive tilføjet løbende forbedringer, som vi altid har gjort med DSM i Dynamics NAV. Og du vil som kunde hos JMA A/S altid få tilpasset DSM systemet på Business Central-løsningen til at understøtte din virksomheds forretningsprocesser og branchens behov.

 

Visioner for Dynamics 365 Business Central

Med Dynamics 365 Business Central er der større fokus på at samle økonomi, salg, service og drift - lige præcis det fokus, vi har haft gennem mange år med DSM brancheløsningen. Dynamics 365 Business Central kan hos Microsoft erhverves som cloud-løsning eller som "on-premise"-løsning (på egen server). Vores DSM Business Central løsning fortsætter som "on-premise"-løsning og dermed er der ikke store ændringer i selve funktionaliteten i systemet. On-premise betyder, at alle data og selve programmet DSM bliver hosted og vedligeholdt på servere hos JMA. 

Dynamics 365 Business Central bliver dog mere og mere web-baseret og mange nye programmer vil blive tilbudt som web-applikationer, ligesom vi er vant til fra mobiltelefoner. Du vil få adgang til alle disse applikationer fra den nye Dynamics 365 Business Central version. DSM systemet vil ikke som udgangspunkt blive konverteret til applikationer, eftersom det er en meget specifik brancheløsning tilpasset branchens behov. Vi vil løbende vurdere, hvilken funktionalitet vi kan isolere fra DSM systemet og tilbyde som applikationer til Dynamics 365 Business Central.

Microsofts vision for den nye version af Dynamics 365 Business Central "standard version" (= al den funktionalitet, som ikke er med i DSM) skal bryde fra traditionel ERP, der fokuserer på formularer og rapporter, med en ny tilgang baseret på data og cloud-baseret artificial intelligence. Selvom vi ikke er helt der endnu, har Business Central visse funktioner, der kan bruges til ressourcer som AI og til brug af DATA i forskellige afskygninger. Vi vil komme til at se meget mere brug af data i forskellig form og med brug af flere forskellige applikationer og programmer såsom Power BI, Outlook, Microsoft Teams etc. Blandt andet vil du direkte fra Outlook kunne hente kontaktpersoner i Business Central og dermed sende tilbud, ordrer og lignende direkte fra Outlook. Samtidig kan du oprette nye kontaktpersoner fra Outlook direkte i Business Central.

 

Roadmap DSM Business Central

Nedenfor kan du se JMAs Roadmap for DSM Business Central. Microsoft har planer om, at i 2020 vil hele Business Central være baseret på web-klienten.

 

 

 

Fordele ved Dynamics 365 Business Central

 

Forbedret brugeroplevelse

Business Central har en ren og ensartet brugeroplevelse på tværs af browsere, mobiler og tablets til både iPhones og Androids, hvilket forbedrer brugernes oplevelse af systemet og produktiviteten. Selv forbedringer, der kan synes små, som den nye menu-navigation, er designet til at forbedre brugeroplevelsen.

  • Produktivitetsforbedringer til stationære brugere - inkluderet en opdateret klient på terminalserveren
  • Lettere tilgængelighed for brugere med nedsat syn og lav mobilitet
  • Bedre brugeroplevelse på større skærmbilleder - forbedret layout af data, bedre brug af skærmrum og lettere navigation
  • Redigerbare brugerrettigheder - lav dine egne definitioner af, hvad folk skal kunne gøre i Business Central
  • Forbindelse til den intelligente sky gennem Dynamics 365 Business Central - adgang til applikationer, maskinlæring og mere

 

Forbedret produktivitet

Når alle virksomhedens forretningssystemer og applikationer smelter sammen og er tæt integrerede, skabes et naturligt flow af data fra den ene app til den anden. Dette er netop kernen i Microsoft Dynamics 365 og deres strategi. Det betyder, at dine medarbejdere altid har de data til rådighed, de har behov for, uafhængigt af hvilken app og enhed informationen kommer fra. 

Integrationen og samspillet mellem forretningsapps giver større indsigt i forretningen og dermed bedre mulighed for at forudsige, hvad der sker med den i fremtiden.

Der er et naturligt flow mellem Microsofts øvrige produkter og det nye Dynamics 365 Business Central. Dette betyder, at de interne arbejdsprocesser bliver optimeret og derved opnår virksomheden en effektiviseret hverdag

Power BI implementeres nu automatisk i en Business Central, hvilket betyder, at du får snesevis af standard Power BI-rapporter på både forsiden og på detaljerede visninger som kort og lister. Derudover indeholder Power BI mere end 100 forbedringer, som tastatur- og regnskabsgenveje samt kopiering og indsætning af data.

  • Arbejd på tværs af Dynamics 365 Business Central og kendte værktøjer som Microsoft Office og Power BI
  • Arbejd i Outlook, Word eller Excel samtidig med, at du har adgang til data fra Dynamics 365 Business Central
  • Opstil rapporter og dashboards med data i realtid, få forslag til genbestilling af lagervarer, forslag til tværsalg og meget mere med hjælp fra Power BI.

 

Ny prisstruktur

Med Dynamics 365 Business Central introducerer Microsoft en prisstruktur, der er anderledes end den, vi kender fra Dynamics NAV. For eksempel kan Dynamics 365 Business Central erhverves abonnementsbaseret. Men den største ændring er, at licenseringen går fra samtidige brugere til navngivne brugere, og der er forskellige priser, afhængigt af om en bruger skal have fuld brugsret eller begrænset brugsret. Microsoft tilbyder ved konvertering, at nuværende brugere konverteres på lempelige vilkår bestemt ud fra købstidspunktet for licenserne.

Du vil snart få mere information om de nye priser og hvilke pakker, JMA vil tilbyde. Selvfølgelig med udgangspunkt i din forretning og branchens behov.

Kontakt:

Johnny Krogh

CEO, Salg

Telefon: +45 51 56 51 03

E-mail: jok@jma.dk

 

Profil: 

Johnny Krogh er administrerende direktør for JMA A/S. Han har været ansat i firmaet siden 1995, hvor han startede i et job som konsulent. Siden har han arbejdet med salg af DSM løsninger og senest nu også som ejer og direktør for firmaet.

Han har tidligere erfaring fra en maskinforretning i Hadsund i Nordjylland, hvor han var ansat som lagerchef og han har dermed rigtig mange års erfaring fra branchen. Idag arbejder Johnny Krogh primært med salg, i både Danmark, Norge og Tyskland. 

 

 

VI BRUGER COOKIES