Garantihåndtering

Garanti

Garantiopfølgning er et værktøj til at styre reklamationer. På hver enkelt garantitype angives det, om typen skal vises i garantiopfølgningen.

Garantiopfølgning kan bruges til at angive, om reklamationen er sendt til leverandøren, og hvornår der forventes svar fra leverandøren. Der kan udskrives lister til opfølgning og mulighed for eventuelt at knytte den enkelte reklamation og efterfølgende reklamationsgodtgørelse sammen. Hertil er det muligt at udskrive en rapport, der viser, hvor stor en andel, der refunderes fra leverandøren.

Inden anvendelse af garanti, skal der oprettes garantityper, og der skal laves bogføringsopsætning til kontering af den andel af omsætningen, der udgør garantien.

Der kan også laves bilag til kunden, der viser, hvad reparationen har kostet, og hvor stor en andel af reparationen kunden eventuelt skal betale. 

Serviceordrer

Når der oprettes en serviceordre aktiveres garantien automatisk, hvis maskinen har en garantitypekode og der fortsat er garanti på maskinen. Det er muligt at oprette en garantitypekode, der fx giver 100% garanti på hhv. dele og løn, men denne er begrænset af et vist antal kørte timer, fx 1 års garanti, dog maks. 300 timer.

Linjer med reservedele, ressourcer og omkostninger indmeldes. Alle de oprettede linjer markeres automatisk som garanti. Det er muligt at udvælge linjer, som ikke er omfattet af garantien, og som skal betales af kunden, ved at markere feltet ’Udeluk garanti’ på linjen.

I garantiopfølgningen har man forskellige filtreringsmuligheder. For eksempel kan man filtrere status alt efter om sagen er afventende, sendt, i gang eller afsluttet. Man kan også filtrere efter, hvilken dokumenttype sagen har, om det er et tilbud, en ordre, en faktura ordre eller en kredit nota.

Opfølgning af garanti bliver uddybet i videoen herunder:

 

Vil du læse mere om garantihåndtering, kan dette findes her:

DSM Garantihåndtering

VI BRUGER COOKIES